billy woods - Today, I Wrote NothingCo pewien czas zastanawiam się nad tym, w jaki sposób należy uszeregować niezależnych artystów. Tak po prawdzie, to na pełny obraz sceny indie składa się masa zmiennych, z których część wcale nie jest oczywista. Kontrakty płytowe, obecność w mediach, współpraca z agencjami bookingowymi, rozpoznawalność w branży, liczba i struktura fanów i inne elementy odgrywają rolę w kształtowaniu się międzynarodowej branży indie. Opierając się nawet na podstawowych wytycznych łatwo dojdziemy do wniosku, że w niezależnej niszy hip hopowej znajdzie się miejsce dla szeregu różnych twórców. Jedni z nich, jak billy woods, skutecznie potrafią dotrzeć do przychylnych im przedstawicieli mediów oraz odbiorców. Osobliwy nowojorski artysta wydał w ostatnim tygodniu marca płytę „Today, I Wrote Nothing”.

W branży hip hopowej nie brakuje prawdziwych oryginałów uważanych przez jednych za kompletnych pomyleńców, zaś przez drugich szalenie szanowanych za swoje niestandardowe nastawienie do tworzenia muzyki. Jednym z lepszych przykładów będzie Kool Keith, ale także billy woods dobrze pasuje do powyższego opisu. Amerykański wykonawca znajduje się na fali wznoszącej od 3 lat, przez co część mediów i słuchaczy uważa jego za artystę na dorobku. Prawda jest zgoła inna, ponieważ zamieszkały obecnie na nowojorskim Brooklynie pierwsze swoje nagrania wypuścił już ponad dekadę temu.

Bohater tego artykułu ma ciekawą i niepospolitą przeszłość. Pomimo tego iż na świat przyszedł on w Waszyngtonie, to dzieciństwo spędził w Afryce i Indiach. Przez długie lata zwiedził on kawał świata, aż wreszcie osiadł w NYC. Wszystkie te podróże odegrały znaczenie w kształtowaniu się jego osobowości, co później miało przełożenie na wrażliwość artystyczną i etos pracy. Jak ww. premierowe projekty billy’ego woodsa„Camouflage” i „The Chalice” – ujrzały światło dzienne ponad 10 lat temu. Wydaniem tych materiałów zajęła się specyficzna nowojorska oficyna wydawnicza Backwoodz Studioz, która następnie wypuściła każdą kolejną płytę artysty.

Po tym wstępie raper skupił się na materiałach nagrywanych wraz z Priviledge’em w ramach istnienia grupy Super Chron Flight Brothers. Powstały w ten sposób duet opublikował m.in. „Emergency Powers: The World Tour”, „Indonesia” i „Cape Verde”. W międzyczasie uczestniczył on też w życiu supergrupy The Reavers, przyczyniając się do zrealizowania dwóch albumów – „Terror Firma” oraz „New York Times Mixtape”. Po dłuższej przerwie Emcee charakteryzujący się trudnym do podrobienia stylem powrócił z solowym wydawnictwem na początku drugiej dekady tego stulecia. W 2012 roku ukazała się znakomicie przyjęta produkcja „History Will Absolve Me” stanowiąca punkt zwrotny w jego karierze. Po tym longplayu przyszła kolej na wyprodukowane przez Blockheada „Dour Candy” oraz rozpoczęcie przez billy’ego woodsa kolaboracji z Elucidem. Nowojorscy twórcy zawiązali formację Armand Hammer. Duet wypuścił 2 lata temu znakomite „Race Music”, do którego dorzucił później „Furtive Movements”. Produktywny okres w działalności członka Backwoodz Studioz przeciągnął się również na ten rok. „Today, I Wrote Nothing” stanowi kolejny solowy album rapera wyróżniający się pomiędzy większością innych płyt rapowych.

billy woods wydaje album Today, I Wrote NothingPremierę płyty wyznaczono na 31 marca. Jeszcze przed opublikowaniem materiału w mediach podniosła się wrzawa i wiele osób wypatrywało tego wydawnictwa. Wszystko głównie za sprawą specyfiki nagrań billy’ego woodsa, która potrafi zarazić niejednego odbiorcę. Poza tym oczekiwano, iż Emcee utrzyma poziom z poprzednich projektów i kolejny raz odda do rąk słuchaczy świetny przygotowany album. Czy każde z tych założeń spełniło „Today, I Wrote Nothing”? Jak najbardziej, aczkolwiek na nowym longplayu doszło do pewnych zmian w stosunku do poprzednich wydawnictw. Nowojorczyk postanowił skorzystać z podkładów pokaźnej liczby beatmakerów. Wydawałoby się, że taka modyfikacja nie przyniesie niczego dobrego ze względu na wymagający warsztat rapera. Jednak billy woods dokonał odpowiedniego wyboru, opierając warstwę muzyczną LP o produkcje swoich bliskich kompanów ze świata hip hopowego. Elucid, Willie Green, Blockhead, Messiah Muzik, Steel Tipped Dove, Junclassic, DOSG4W, Busdriver oraz Aesop Rock zapewnili jemu odpowiednie środowisko, w którym czuje się on, jak ryba w wodzie. Pierwszy z ww. artystów i Henry Canyons dorzucili także gościnne wersy w kilku utworach. Jak prezentuje się płyta od strony lirycznej? Wybornie. Nowojorski twórca nie boi się sięgać po tematy praktycznie wyrugowane ze współczesnego rapu, dotykając natury ludzkiej, dzieląc się przemyśleniami o życiu i śmierci, przedstawiając poglądy dotyczące wojny. Przez całą długość „Today, I Wrote Nothing” przewijają się również nawiązania do współczesnej kondycji Stanów Zjednoczonych. Wszystko to podane poprzez krótkie utwory (wyjątkiem jest tutaj „Poor Company”) stanowiące idealny środek wyrazu dla billy’ego woodsa. Płyta przeznaczona dla osób niestroniących od dalszego poszukiwania w rapie ważnych treści.

Wydawnictwo trafiło na Bandcampa oraz pozostałe serwisy streamingowe (Spotify, Dezeer, etc.). Backwoodz Studioz wydało „Today, I Wrote Nothing” w postaci cyfrowej i fizycznej (płyty kompaktowe i winylowe); woski trafiły do obiegu ze zmienioną okładką. Album promuje kilka nagrań – „Flatlands”, „U-Boats” oraz „Warmachines”. Do pierwszego z tych singli powstał także videoclip. billy woods powinien zostać doceniony za marcowy projekt i nikogo nie powinno zdziwić to, że coraz częściej jest on obecnie zaliczany do czołówki alternatywnych twórców hip hopowych.

Tracklista

  1. Lost Blocks feat. Elucid (prod. Messiah Musik)
  2. The Big Nothing (prod. Messiah Musik)
  3. Flatlands (prod. Messiah Musik)
  4. Woodhull (prod. Willie Green)
  5. U-Boats feat. Elucid (prod. Driver aka Busdriver & Aesop Rock)
  6. Zulu Tolstoy (prod. Willie Green)
  7. Warmachines (prod. Messiah Musik)
  8. Carpetbagger feat. Elucid  (prod. Brother Hall)
  9. Born Yesterday (prod. Willie Green)
  10. Sleep (prod. Messiah Musik)
  11. Scales feat. L’Wren (prod. Messiah Musik)
  12. Poor Company feat. Elucid & Henry Canyons (prod. Elucid & Messiah Musik)
  13. Dreams Come True (prod. Messiah Musik)
  14. Bicycles feat. Henry Canyons (prod. Blockhead)
  15. African Dodger feat. Elucid (prod. DOSG4W)
  16. Lambs (prod. Messiah Musik)
  17. Slow Week (prod. DOSG4W)
  18. Weeper feat. Curly Castro (prod. Messiah Musik)
  19. RPMS (prod. Messiah Musik)
  20. Dark Woods (prod. Steel Tipped Dove)
  21. True Stories (prod. Blockhead)
  22. Borrowed Time (prod. Junclassic)
  23. Benediction (prod. Elucid)
  24. Good Night (prod. Blockhead)

Emcee utrzyma poziom z poprzednich projektów i kolejny raz odda do rąk słuchaczy świetny przygotowany album. Czy każde z tych założeń spełniło

Zapisz

Zapisz