El Michels Affair - Return To The 37th ChamberŚwiat hip hopu pociąga od lat 70.tych mnóstwo osób z różnych dziedzin życia i nauki. Przez długie lata prym wiedli fotografowie, dziennikarze i dokumentaliści, którzy swoimi oczami opisywali kształtowanie się kultury hip hopowej. Po ekspansji solistów i zespołów hip hopowych rap znalazł się w centrum uwagi wielu muzyków. W miarę rozwoju sytuacji dochodziło do szerszej współpracy osób z różnych światów muzycznych (patrz: „Doo Bop” Milesa Davisa i Easy Mo Bee lub pierwsze odsłony serii „Jazzmatazz” Guru). W międzyczasie zawiązywały się formacje używające w produkcji hip hopowej tzw. żywych instrumentów, jak The Roots, Justice System czy The Brand New Heavies („Heavy Rhyme Experience, Vol. 1” to strasznie niedoceniona płyta). Po latach artyści związani z innymi nurtami niejednokrotnie odnoszą się w swojej twórczości do rapu. Jak należy to robić pokazało wszem i wobec nowojorskie El Michels Affair, wydając w 2009 roku głośne „Enter The 37th Chamber”. Po 8 latach Leon Michels i spółka ponownie wciągnęli odbiorców do świata zbudowanego przez Wu-Tang Clan, publikując „Return To The 37th Chamber”.

W branży muzycznej niezwykle oryginalne są postaci udzielające się w rozmaitych projektach i zespołach. Sytuacja ta występuje przeważnie w przypadku muzyków sesyjnych oraz multiinstrumentalistów. Nierzadko też indywidualności wyróżniają się na tyle, że bez problemu stają się liderami poszczególnych formacji, a także zakładają wytwórnie płytowe. Wszystkie powyższe składowe pasują jak ulał do pobieżnego opisu działalności Leona Michelsa. Nowojorski artysta legitymuje się nie tylko znacznym stażem w środowisku muzycznym, ale również posiada niezwykle bogatą karierę. Wśród wszystkich inicjatyw muzyka na większą uwagę zasługuje El Michels Affair, Menahan Street Band, Sharon Jones & The Dap Kings i The Expressions. W tej chwili skupimy się na pierwszej z ww. grup.

Muzyka hip hopowa z powodzeniem może być inspiracją do tworzenia nowych form. Leon Michels wraz z odpowiednio dobranymi artystami znalazł przepis na łączenie funku i soulu opartego o korzenny rap. Debiutancki materiał El Michels Affair z 2006 roku, „Sounding Out The City”, nie wykraczał poza ramy funkowe, lecz i tak zrobił wrażenie na recenzentach i słuchaczach. Nagrania nowojorskiej formacji brzmiały świeżo, w czym ogromna zasługa pomyślnego łączenia funku z pokrewnymi nurtami i improwizacji. Po premierowym longplayu amerykańska grupa nieoczekiwanie wypuściła 3 siódemki zawierające utwory oparte o twórczość Wu-Tang Clanu. Nagrania zawarte na tych singlach winylowych – „C.R.E.A.M.”, „Glaciers Of Ice”, „Duel Of The Iron Mic” oraz „Bring The Ruckus” – dobitnie pokazały oryginalne spojrzenie na klasyczne ścieżki z bogatego katalogu kultowego kolektywu z Long Island. nie poprzestało na wydaniu kilku singli 7-calowych. Zespół poszedł za ciosem, oddając w 2009 roku do rąk słuchaczy monumentalne dzieło „Enter The 37th Chamber”. Wydana nakładem Fat Beats Records płyta okazała się sensacją na skalę światową. Kunszt producencki Leona Michelsa i spółki docenili nie tylko przedstawiciele mediów i słuchacze, ale także poszczególni członkowie Wu-Tang Clanu. Po tak udanym albumie główny architekt formacji skupił się na innych przedsięwzięciach muzycznych (przez ostatnie lata jedynym większym wydawnictwem EMA była EP-ka „Loose Change” pochodząca z 2014 roku). Nie oznaczało to jednak definitywnego końca działalności nowojorczyków. Wręcz przeciwnie, po dłuższej przerwie powrócili oni z kolejnym podniosłym projektem. „Return To The 37th Chamber” to drugi pełny longplay będący hołdem dla Wu-Tang Clanu.

El Michels Affair wydaje Return To The 37th ChamberW porównaniu do wcześniejszych materiałów, El Michels Affair przy pracach nad drugą częścią opowieści o świecie wykreowanym przez przedstawicieli Wu-Tang Clanu, postawiło na pełną niezależność. W tym celu z inicjatywy Leona Michelsa i Danny’ego Akalepse’a powołano do życia oficynę wydawniczą Big Crown Records. Pełna niezależność twórcza i wydawnicza zaprocentowała w postaci niespotykanie udanego follow-upu do „Enter The 37th Chamber”. Pomimo długiej przerwy pomiędzy płytami, EMA nadal posiada rzadko spotykaną umiejętność nadawania utworom Wu-Tang Clanu głębi i kolorytu. Estetyka nagrań nowojorczyków nie tylko nawiązuje do piwnicznych beatów RZA, lecz również rozbudowuje poszczególne koncepty sztukmistrza z krainy Wu. Mroczny, a przy tym filmowy charakter „Return To The 37th Chamber” (płyta spokojnie mogłaby posłużyć jako ścieżka dźwiękowa do filmów kung-fu) daje się odczuć już od otwierającego album „4th Chamber”. Oprócz odwołań do doskonale kojarzonych utworów – „Iron Man”, „Tearz”, „Wu-Tang Clan Aint Nuthing Ta F Wit”, „All I Need” (kapitalny udział Lady Wray w tym nagraniu) – nie zabrakło miejsca dla mniej znanych ścieżek. Szczególnie warto zwrócić tutaj uwagę na „Shaolin Brew”, pochodzącym z kampanii reklamowej St. Ide z 1994 roku, czy „Verbal Intercourse”. Autorskie pomysły El Michels Affair wybornie podkreślają ww. „Tearz” (Lee Fields i The Shacks stworzyli z tego nagrania prawdziwą perełkę), „Shadow Boxing”, „Pork Chop Express” i „The End (Eat My Vocals)”. Wykorzystując pełną gamę instrumentarium i wplątując dodatkowe elementy EMA uczyniło z utworów Wu-Tang Clanu wykwintną muzyczną ucztę.

Wydawnictwo do odsłuchu na wszystkich popularnych serwisach streamingowych (Spotify, YouTube, iTunes, Bandcamp, Deezer, itd.). Jak nietrudno domyślić się, „Return To The 37th Chamber” trafiło do szerokiej dystrybucji fizycznej i elektronicznej. Album do nabycia na płytach winylowych (4 wersje wydania z różnymi okładkami), kompaktach i kasetach. Dodatkowo ukazały się siódemki zawierające odpowiednio „Tearz” b/w „Verbal Intercourse” oraz „Shadow Boxing” b/w „Iron Man”. Oprócz tych nagrañ projekt promują utwory „4th Chamber” i „All I Need”. Ponadto do  powstał również videoclip. El Michels Affair odpowiada za zdecydowanie jedną z kilku najbardziej przyciągających materiałów pierwszej połowy roku. Nie tylko zagorzali sympatycy Wu-Tang Clanu powinni poczuć się usatysfakcjonowani jakością tego albumu, który bardziej zadowoli fanów formacji niż tegoroczny longplay „The Saga Continues”.

Kup „Return To The 37th Chamber” na Asfaltshop.pl

Tracklista

  1. 4th Chamber
  2. Iron Man
  3. Shaolin Brew
  4. Pork Chop Express
  5. Snakes feat. Lee Fields
  6. Drums For Sale
  7. Shadow Boxing
  8. Sipped Up
  9. Tearz feat. Lee Fields & The Shacks
  10. Verbal Intercourse
  11. Wu-Tang Clan Aint Nuthing Ta F Wit
  12. All I Need feat. Lady Wray
  13. The End (Eat My Vocals)