DJ Honda - DJ HondaSony Records/Relativity | 1996

Co prawda hip hop już w latach 80.tych dotarł do wielu krajów na świecie, ale prawdziwa ekspansja tej kultury dokonała się dekadę później. W latach 90.tych artyści z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii czy Australii z dużym powodzeniem prowadzili swoją działalność na scenie hip hopowej. Oprócz tych części globu, uwagę znacznej liczby osób przykuwała Japonia. W końcu z Kraju Kwitnącej Wiśni pochodzą koncerny elektroniczne, bez których trudno wyobrazić sobie tworzenie muzyki hip hopowej. Ponadto w Nippon można zdobyć trudno dostępne gdzie indziej edycje płyt, co już dekadę temu zostało skrzętnie odnotowane przez Amerykanów. W połowie lat 90.tych wyszło na jaw, iż Japonia może pochwalić się również utalentowanymi beatmakerami. Jeden z nich, DJ Honda, wypuścił blisko 20 lat temu producencką płytę zatytułowaną po prostu „DJ Honda”, która nie odbiegała poziomem od ówczesnych wydawnictw z USA.

W schyłkowej fazie Złotej Ery rapu trudno było przebić się niejednemu amerykańskiemu artyście. Powstaje więc zasadnicze pytanie – jakim sposobem sztuka ta powiodła się japońskiemu twórcy? Przecież nie każdy mógł wtedy dostąpić zaszczytu nagrywania z doborowymi raperami ze Stanów Zjednoczonych, tworząc materiał na swój debiutancki album, a następnie wydać projekt w Azji i USA. DJ Honda dokonał tego za sprawą kilku elementów. Największe wsparcie uzyskał on od Sony Records. Właśnie dzięki tej firmie o globalnym zasięgu były członek zespołu rockowego miał ułatwiony dostęp do pozyskiwania kontaktów w branży. Japończyk zapracował na swoje nazwisko również poprzez występy na licznych bitwach turntablistycznych, wliczając w to słynne Battle for World Supremacy. Azjata okazał się wytrawnym turntablistą, co też miało znacznie w postrzeganiu jego osoby w Ameryce. DJ i producent uzyskał miano dobrze rokującego na przyszłość wykonawcy po wydaniu w 1995 roku płyty „DJ Honda Remixes”. Wydawnictwo zawierające alternatywne wersje utworów Fat Joe, Cypress Hill, The Beatnuts, Commona, Nasa, Kuriousa i innych wykonawców, doczekało się pochlebnych opinii na scenie hip hopowej. Część z tych artystów rozpoczęła następnie współpracę z DJ’em Hondą. Wspólne nagrania amerykańskich Emcees i japońskiego producenta trafiły później na„DJ Honda”.

DJ Honda kultowym japońskim producentemPoczątkowo premiera LP odbyła się wyłącznie w Japonii, ale po sukcesie odniesionym przez płytę zdecydowano się także na opublikowanie materiału w USA. Wydaniem projektu w Stanach Zjednoczonych oraz dystrybucją produkcji na całym świecie zajęło się Relativity. Wybór akurat tej wytwórni płytowej był nieprzypadkowy, ponieważ DJ Honda sporą część albumu stworzył z raperami nagrywającymi wówczas dla tego labelu. W stosunku do pierwszego wydania tracklista longplaya uległa znacznej zmianie. Na potrzeby rynku amerykańskiego ukazał się dodatkowy singiel promujący ten materiał – „Out For The Cash”. Alternatywna wersja tego tracka (w oryginalnym nagraniu zamiast Al’ Tariqa i Problemza wystąpił Common) to nie jedyne przekształcenia na „DJ Honda”. Relativity wymieniło aż 7 utworów, przez co słuchacze otrzymali płytę zbudowaną niemal od podstaw. Pomimo licznych zmian DJ Honda z pewnością był zadowolony z faktu opublikowania albumu w Ameryce Północnej.

Jeżeli zastanawiacie się nad tym, co takiego urzekło włodarzy amerykańskiej wytwórni płytowej, iż zdecydowali się wydać płytę Japończyka, to odpowiedzi na to pytanie należy szukać w jego stylu producenckim. Przedstawiciel Nippon silnie inspirował się nowojorskim brzmieniem rapu lecz przy okazji dodawał do swoich podkładów autorskie elementy. Pewne cięcia sampli, dbałość o szczegóły, umiejętnie dopasowanie beatów do poszczególnych Emcee, to znak rozpoznawczy „DJ Honda”. Trzeba mieć też na uwadze fakt, że pomiędzy wszystkimi utworami Azjaty unosi się charakterystyczny japoński folklor. DJ Honda uzbierał na debiutanckiej płycie wyśmienite towarzystwo składające się z powszechnie znanych twórców, jak i przedstawicieli undergroundu. „What You Expected” powstało dzięki Gang Starr, w „Dat’s My Word” pojawił się nieokiełznany Redman, z kolei „Straight Talk From NY” to popis Grand Puby, Sadata X i Wakeema. Druga wersja „Out For The Cash” to wspólne dzieło gospodarza LP oraz Al’ Tariqa, The Beatnuts, Fat Joe oraz Problemza. Jedyny w swoim rodzaju freestyle pochodzi od Biz Markie’ego. Przedstawiciele Zachodniego Wybrzeża USA – Tha Alkaholiks – nagrali gościnne zwrotki w „International Anthem”. Sean Black zajął się warstwą liryczną w „Fuk Dat”, a z tej samej roli należycie wywiązał się Problemz (późniejszy długoletni przyjaciel DJ’a Hondy) w „Kill The Noize”. Wszystko to przełożyło się na dobre wydawnictwo, łączące artystów z różnych krajów i odmiennych kultur mówiących wspólnym językiem hip hopu.

Płyty producenckie nie są stawiane w jednym szeregu z innymi albumami. Jeżeli chodzi o projekty tego typu z lat 90.tych, to w świadomości słuchaczy zapisały się głównie „Soul Survivor” Pete Rocka i „Soul Assassins” DJ’a Muggsa (pod tę kategorię można jeszcze podciągnąć „2001” Dr. Dre).  Pomimo tego iż „DJ Honda” nie należy do równie istotnych materiałów, jak te powyższe, to trudno odmówić tej płycie klasy. DJ Honda zapoczątkował w połowie lat 90.tych serię albumów , która póki co zakończyła się na „IV” z 2009 roku. Jego debiutancki projekt to zarazem najciekawsze dzieło Japończyka, zawierające udane, aczkolwiek obecnie nieco zapomniane, nagrania.

Kup: DJ Honda – „DJ Honda”

Rating4Tracklista

  1. Intro
  2. DJ Battle
  3. What You Expected feat. DJ Premier & Guru
  4. Kill The Noize feat. Problemz
  5. Dat’s My Word feat. Redman
  6. Straight Talk From NY feat. Grand Puba, Sadat X & Wakeem
  7. Intro
  8. Out For The Cash feat. Al’ Tariq, The Beatnuts, Fat Joe & Problemz
  9. Interlude feat. Common
  10. Biz Freestyle feat. Biz Markie
  11. Fuk Dat feat. Sean Black
  12. International Anthem feat. Tha Alkaholiks
  13. The End feat. Al’ Tariq