Trzecia edycja Dni Kultury Ulicy już w maju w BiałymstokuPo zapowiedziach imprez kulturalnych, które wcześniej lub później odbędą się w klubie Fama w Białymstoku, przyszła kolej na krótkie zaprezentowanie na łamach UCTL wydarzenia przypadającego na drugą połowę maja b.r. Na ten okres zaplanowana została III edycja Dni Kultury Ulicy, inicjatywy wyróżnionej w konkursie „Żubr Budzi Podlasie” w drodze plebiscytu skierowanego do mieszkańców województwa podlaskiego. Opis projektu oraz pozostałe nagrodzone pomysły znajdziecie w tym miejscu. Poniżej zamieszczam więcej informacji odnośnie tego przedsięwzięcia.

Historia

Projekt Dnia Kultury Ulicy jest kontynuacją idei powstałej w 2007 roku i zrealizowanej w ramach VII Tygodnia Nauk Humanistycznych. Impreza miała formę happeningu ulicznego. Na kilka godzin Plac Miejski zamienił się w żyjącą własnym życiem scenę, gdzie młodzi twórcy białostoccy zaprezentowali główne elementy kultury hip-hop – począwszy od DJ’ingu, poprzez rap, breakdance, graffiti, freestyle i beatbox. Przedsięwzięcie spotkało się z wielkim zainteresowaniem zarówno ze strony młodych ludzi jak i przypadkowych przechodniów. Na spacerujących białostoczan w majowe popołudnie czekało wiele atrakcji. To, co do tej pory mogli zobaczyć tylko wtajemniczeni, po raz pierwszy ukazało się mieszkańcom w samym centrum stolicy Podlasia.

Tak więc mieliśmy okazję posłuchać białostockich zespołów takich jak Nanibyrap, Fabuła, Desant czy beatboksowego kolektywu Białystok Beatbox Crew (BBC), przyjrzeć się turntablistycznym popisom białostockich DJ’ów- Tazza i Ponka. Na naszych oczach powstawało graffiti- wielu przechodniów stało dłuższy czas, aby obserwować ten proces i być może zrozumiało, że zwykłe bazgroły na ścianach bloków nie mają wiele wspólnego z graffiti jako elementem kultury hip hopowej.

Z ogromnym zainteresowaniem spotkały się występy bboyowych składów Freakish Style (FAHS) i Cookies Crew. Freakish Style to legenda breakdance’u nie tylko w Białymstoku, ale i na scenie ogólnopolskiej. Cookies Crew z kolei to przyszłość tańca – chłopcy wówczas po 8-10 lat, w dniu dzisiejszym mają już na koncie wiele sukcesów i wygranych pojedynków, a ich nauczyciele widzą w nich potencjał i miłość do tego, co robią. Wraz z nimi wystąpili „wolni strzelcy”, tacy jak np. Kiziak, czyli Krzysztof Kiziewicz, który zajmuje się bboyingiem od wielu lat i należy do ścisłej czołówki tego nurtu.

Druga edycja Dni Kultury Ulicy została zrealizowana przy współpracy z Porozumieniem Uczelni Białostockich w ramach białostockich Juwenaliów. Projekt został podzielony na dwie części – „małą” oraz „dużą” scenę, dzięki czemu zachowana została idea happeningu. Na „małej” scenie w trakcie dnia zaprezentowały się lokalne, podziemne grupy hip hopowe. Oprócz tego odbyły się eliminacje do oficjalnej walki freestyle’owej, która odbyć się miała na głównej scenie. W godzinach wieczornych rozpoczęły się koncerty na „dużej” scenie. Oprócz białostockich zespołów takich jak Fabuła, Fama Familia, Te-Tris czy Pih, gościliśmy także artystów zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Białostoczanie mogli zobaczyć występy takich gwiazd jak Fisz/Emade, Vavamuffin, Abradab czy też niewątpliwie gwiazdę wieczoru, jaką była szwedzka raperka Yarah Bravo wraz ze swoją DJ’ką Ngoc Lan. Mimo późnej godziny występu, zdobyły serca publiczności i zostaną na długo w pamięci osób, które wysłuchały ich koncertu, a także miały możliwość porozmawiać z dziewczynami osobiście po koncercie (Yarah podczas koncertu wielokrotnie zeskakiwała ze sceny ku widocznemu niezadowoleniu ochrony). W przerwie odbyła się bitwa freestyle’owa oraz pokaz beatboksu w wykonaniu BBCBiałystok Beatbox Crew. Liczba zespołów, rozpiętość podgatunków sprawiły, iż każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Łącznie sprzedało się ok. 7 tysięcy biletów.

Przyczyny realizacji i opis przedsięwzięcia

Kultura hip hopowa od lat cieszy się niebywałą popularnością  wśród ludzi zarówno młodych, jak i starszych. Dni Kultury Ulicy realizowane są  po raz trzeci, od maja 2008 roku. Konsekwentnie staramy się ukazać kulturę ulicy jako prawdziwą  sztukę, która już dawno przestała być całkowicie niszową i stanowi ważny element kulturalnej oferty naszego miasta. Białystok jest zagłębiem polskiej sceny hip hopowej, lokalne zespoły odnoszą niebywałe sukcesy na skalę całej Polski. Jako przykład można tutaj podać jednego z białostockich raperów – AdamaPihaPiechockiego, którego płyta „Kwiaty Zła” w 2009 roku osiągnęła status złotej płyty, czy też zespół Fabuła, który debiutując w roku 2009 płytą „Dzieło Sztuki” uzyskał tytuł debiutu roku według czytelników największego w Polsce portalu o tematyce hip hopowej. Zaznaczyć tutaj trzeba, iż kultura hip hop to nie tylko muzyka – to także break dance, graffiti, DJ-ing, beatbox czy też freestyle. W każdej z tych dziedzin Białystok ma się czym pochwalić. Prężnie działa tutaj środowisko graffiti, istnieje wiele szkół tańca, wielu DJ’ów białostockich grywa nie tylko w całej Polsce, ale i za granicą. Kolejnym ważnym elementem kultury hip hopowej jest wiedza. To właśnie dlatego w tym roku zdecydowaliśmy się poszerzyć naszą ofertę o konferencję połączoną z debatą na temat kondycji współczesnej sceny hip hopowej, na której każda chętna osoba mogłaby się zapoznać z historią tej kultury, jej elementami oraz tym, jak wygląda białostocka scena hip hopowa oraz jakimi osiągnięciami możemy się szczycić.

Kapitał kulturowy, który posiada Białystok w tej dziedzinie jest wart ukazania szerszemu środowisku, a przede wszystkim mieszkańcom miasta, którzy dotąd nie mieli okazji poznać  kultury hip hop tak dogłębnie. Mamy nadzieję, iż zorganizowany projekt zmieni jej negatywny czasem wizerunek w oczach mieszkańców. Wierzymy, iż możemy wzbogacić ofertę kulturalną miasta a także iż nasza inicjatywa zapisze się na stałe w kalendarzu wydarzeń kulturalnych naszego regionu.

(źródło: materiały organizatorów Dni Kultury Ulicy)

Wszystkie pytania dotyczące DKU należy kierować pod ten adres e-mailowy: dzien.kultury.ulicy[at]gmail.com.

Więcej o zakładanym harmonogramie projektu już niebawem.