WhoSampled Present - Digging In The VaultsSampling to jedno z najważniejszych zagadnień we współczesnej muzyce. W oczach jednych samplowanie jest postrzegane jako najbardziej rozwojowa idea towarzysząca rapowi i innym gatunkom. Z kolei pozostali uważają to za zło wcielone, będące niezwykle kontrowersyjną i pozbawioną jakichkolwiek racji bytu techniką. Na ten temat powstało mnóstwo publikacji i dokumentów z „Copyright Criminals” („Złodzieje Praw Autorskich”) na czele. W ostatnich latach miłośnicy samplingu i crate diggingu (nieodłączny element tej części rzemiosła muzycznego) zwrócili się w stronę rzadkich nagrań sprzed lat. Wielu artystów stara się odnaleźć niewykorzystane dotąd sample, co prowadzi niekiedy do powstania wspaniałych projektów pokroju „Digging In The Vaults”. Wspólna inicjatywa portalu WhoSampled, Imagem Music Production oraz 2NX Music wypadła fantastycznie.

Odkąd tylko pamiętam Brytyjczycy silnie dbają o muzyczną erudycję i przechowywanie wiedzy odnośnie poszczególnych składowych każdego gatunku. Wystarczy tylko spojrzeć na istniejący od 2008 serwis WhoSampled, aby dobitnie przekonać się o prawdziwości powyższych słów. W błyskawicznym tempie portal zyskał ogromną popularność na świecie, i to nie tylko pośród konkretnych odbiorców. Jak się okazało, ludzie dosłownie z każdego zakątka na globie, słuchający na co dzień różnej muzyki, zdecydowało się na dzielenie się swoją wiedzą dotyczącej pochodzenia poszczególnych utworów. Dzięki temu w tym momencie bezproblemowo można dotrzeć na stronie WhoSampled do tysięcy artystów i ich nagrań, które następnie łatwo rozłożyć na części pierwsze.

Owszem, nie brakuje głosów potępiających istnienie tego projektu – co pewien czas słychać głosy mówiące o tym, że przez to zabija się kreatywność i chęć poznawania przez ludzi sampli inną drogą, niż poprzez poszukiwanie ich w bazie WhoSampled. Jednak nie można przekreślać wszystkie przedsięwzięcia prowadzone przez przedstawicieli tego serwisu. Poszczególne inicjatywy przeprowadzane przez nich bywają niesamowicie budujące, o czym świadczy choćby „Digging In The Vaults”. Przy porozumieniu z grupą Imagem Music Production i labelem 2NX Music pokuszono się o jedyne w swoim rodzaju przedsięwzięcie. W ramach ubiegłorocznego Great Escape Festivalu umożliwiono 20 brytyjskim i amerykańskim artystom na skorzystanie z pilnie strzeżonych zbiorów Imagem, na które składają się płyty z katalogu Cavendish, Boosey & Hawkesa, Epic Score czy Sonotonu. Na co dzień oryginalne wydania winyli zgromadzonych przez tę firmę są niedostępne dla osób postronnych. WhoSampled postanowiło przeprowadzić całą akcję, której produktem końcowym jest ww. wydawnictwo „Digging In The Vaults”. Powstanie tego materiału przyniosło nie lada poruszenie w kręgach muzycznych.

Winylowe wydanie Digging In The VaultsPrzedsprzedaż płyty rozpoczęła się na 2 tygodnie przed jej premierą. Już wtedy kolekcjonerzy winyli zaczęli żywo interesować się tym wydawnictwem, co następnie doprowadziło do wyprzedania większości nakładu wosków przed oficjalną premierę projektu. Powyższy fakt doskonale świadczy o wyjątkowości tego materiału. Jednak otoczka towarzysząca całemu pomysłowi to jedno, wykonanie i efekt końcowy to drugie. Za wszystkie utwory zgromadzone na „Digging In The Vaults” odpowiadają nieprzypadkowi twórcy, legitymujący się pokaźnymi dyskografiami i stażem w branży. Na uwagę zasługuje też to, że nie WhoSampled i Imagem nie ograniczyło wyboru wykonawców do jednego gatunku. Przyniosło to jeszcze lepsze efekty w postaci rozbudowanej zawartości płyty. Soundsci, Chris Read, Phill Most Chill, Mr. Thing, Mark Rae, illiterate, Sleepless, Danny Drive Thru, Jackson Almond, My Panda Shall Fly i Innovance dostąpili zaszczytu nagrania utworów w oparciu o rzadkie i niedostępne nigdzie indziej sample. Od początku do końca można odczuć specyficzny klimat albumu. Wystarczy tylko bliżej zapoznać się z „Hands Up (They Still Shoot)”, „That’s Where I’ll Be”, „Dusty Corners” czy zamykającemu projekt „Stop Playing (With My Soul)”, aby w pełni odkryć piękno tego przedsięwzięcia. Jeden z najlepszych pomysłów pierwszego półrocza, które aż prosi się o kontynuację.

Projekt znajdziecie na Bandcampie oraz pozostałych serwisach (iTunes, Amazon, 7Digital, Spotify, Deezer). Winylowa edycja „Digging In The Vaults” (okrojona do 7 nagrań) błyskawicznie rozeszła się na BC; ostatnie sztuki wosków są dostępne w sprzedaży w sklepach Rough Trade (East & West), Rarekind Records oraz Vinyl Digital. Później winyle będzie można jedynie dostać na Discogs i eBayu. Album promuje singiel Soundsci„Hunger Pains” (jedyny rapowy track tutaj). W sieci znajduje się również krótki materiał video prezentujący wyprawę do biblioteki muzycznej Imagem. Marcowy materiał wydany pod kuratelą WhoSampled pokazuje wszem i wobec, że sampling nadal może być sztuką. Z kolei pozostali artyści i kolekcjonerzy płyt na pewno zasypali prośbami i pytaniami WhoSampled, Imagem i wszystkie osoby zaangażowane w powstanie „Digging In The Vaults”. Przecież niejedna osoba dałaby się dosłownie pokroić za dostęp do tych zbiorów.

Tracklista

  1. Soundsci – Hunger Pains
  2. Chris Read & Phill Most Chill – Hands Up (They Still Shoot)
  3. Mr. Thing – Untitled
  4. Mark Rae – One Way Trip
  5. illiterate – Constantine
  6. Sleepless – That’s Where I’ll Be
  7. Danny Drive Thru – Dusty Corners
  8. Jackson Almond – State Of The Obvious
  9. My Panda Shall Fly – Miscellaneous Theme
  10. Innovance – Dimensions
  11. Chris Read – Stop Playing (With My Soul)