Positive K - I Got The ManW działalności naszego serwisu muzycznego istotną rolę odgrywają artykuły poświęcone historii kultury hip hopowej. Obok stałych rubryk dotyczących nowości i recenzji płytowych, wytwórni płytowych czy wydarzeń kulturalnych, pojawiają się na U Call That Love publikacje przypisane do „Classic Hip Hop Videos”, „Lost and found”, „Lekcji o old schoolu” czy „Hall of Fame”. Dzięki istnieniu tych działów przez stronę przewinęło się mnóstwo wykonawców kojarzonych głównie z latami 90.tymi. Warto tutaj wymienić Shadez Of Brooklyn, N.W.A, East Flatbush Project, The Juggaknots, Beastie Boys, Run-DMC, Public Enemy, LL Cool J’a, Kool G Rapa & DJ’a Polo czy Eda O.G & Da Bulldogs. Do tej listy dzisiaj dopiszemy ulubieńca znawców hip hopu z lat 80. i 90.tych – Positive’a K. Jego singiel „I Got The Man” sprzed dwóch dekad nadal zachwyca słuchaczy.

Darryl Gibson rozpoczął swoją karierę muzyczną w połowie lat 80.tych. Przez początkowe miesiące raper pochodzący z Bronksu szukał swojego miejsca na dynamicznie rozwijającej się nowojorskiej scenie hip hopowej. Artysta zadebiutował na kompilacji opublikowanej przez Star Maker Records, „Fast Money”. Nagrany przez niego utwór „Getting Paid” wypadł całkiem porządnie i pozwolił mu na dotarcie w ten sposób do kolejnych osób z NYC. Młody Emcee znalazł uznanie w oczach wytwórni płytowej First Priority Music, której następnie stał się członkiem.

Pierwsze jego nagrania trafiły do sprzedaży w 1988 roku. Dwunastki „Quarter Gram Pam” i „Step Up Front” ujawniły spory potencjał tkwiący w tym wykonawcy. Szeroki wachlarz możliwości raperskich (Positive K swobodnie łączył tematykę zahaczającą o elementy gangsta rapu z klimatami bliższymi twórczości LL Cool J’a) potwierdził jego udział na składance wydanej przez FPM, „The First Priority Music Family: Basement Flavor”. Co prawda na tym albumie ukazały się łącznie 3 utwory tego twórcy, ale tak naprawdę wszyscy zapamiętali jego przez wspólny track z MC Lyte, „I’m Not Havin’ It”. Znakomity singiel oparty o call and response tego duetu pozwolił artyście wypłynąć na jeszcze szersze wody. W następnych latach nowojorczyk spokojnie przygotowywał materiał na debiutancki album, uzyskując pomoc od m.in. Big Daddy Kane’a i Daddy’ego-O. Premierowa płyta „The Skills Dat Pay Da Bills” wypuszczona w listopadzie 1992 roku okazała się dużym sukcesem, do czego walnie przyczynił się główny singiel promujący LP – „I Got The Man”.

Positive K i jego znany singiel "I Got The Man"Genezy najsłynniejszego utworu nowojorskiego artysty należy szukać jednej z ww. płyt, a mianowicie na „The First Priority Music Family: Basement Flavor”. Jego wspólne nagranie z MC Lyte opowiadające o relacjach damsko-męskich z przymrużeniem oka, „I’m Not Havin’ It”, szybko uznano za niezwykle wartościową kompozycję. Positive K postarał się o follow-up do tego singla i ponowne ukazanie historii o kobietach, co okazało się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Raper w „I Got The Man” wcielił się w rolę mężczyzny próbującego poderwać przypadkowo napotkaną kobietę. Wszystkie jego starania o to, aby zapoznać bliżej swoją towarzyszkę kończą jednak niepowiedzeniem, gdyż już na wstępie okazuje się, że bohaterka tego utworu ma swojego mężczyznę. Oczywiście mieszkaniec Bronksu tak łatwo nie poddaje się i prowadzi ożywione dyskusje z nią, próbując jak najlepiej zareklamować siebie i przekonać, że warto na niego postawić. Wymiana zdań przytoczona w singlu na zasadzie call and response jest naprawdę urocza i nie brakuje w niej dobrze przemyślanych wersów:

[Girl] I’ll admit, I like how you kick it
Now you’re talkin baby, dats da ticket
[Girl] Now don’t get excited and chuck your own in
[Girl] I already told ya, I got a man

W teledysku nakręconym do „I Got The Man” nastąpiły pewne zmiany. Zamiast pokazania długiej historii dotyczącej jednej kobiety, wystąpiły w tym obrazie trzy dziewczyny. Każda z nich reprezentuje inny typ płci pięknej, co zostało wydatnie podkreślone w każdej części klipu. Positive K spotyka swoje wybranki w różnych sytuacjach na ulicach NYC, a także wieczorem w klubie. Nasz bohater oczywiście w kółko słyszy, że one są w związkach z swoimi mężczyznami i jest im z nimi dobrze, choć na koniec, kiedy raper wychodzi z klubu z inną kobietą, to wszystkie są o nią zazdrosne i sfrustrowane takim obrotem sprawy.

Utwór wydany w 1992 roku kryje w sobie jedną z najciekawszych anegdot dotyczących powstania nagrań rapowych. Zdecydowana większość odbiorców po przesłuchaniu singla zastanawia się, kto odpowiada za damskie partie wokalne w „I Got The Man”. Niestety muszę wszystkich rozczarować, ponieważ w tę rolę wcielił się również Positive K. W trakcie sesji nagraniowej artysta wraz ze swoimi partnerami muzycznymi tak udanie zmodyfikował barwę głosu, że aż trudno w to uwierzyć, że to ta sama osoba. Warto też podkreślić dodatkową sprawę. Videoclip i utwór pochodzący z „The Skills Dat Pay Da Bills” uchodzi za jedno z ważniejszych nagrań przeciwstawianych ogromowi tracków nieszanujących płci pięknej i traktującej ją w sposób przedmiotowy. Na przełomie lat 80. i 90.tych gangsta raperzy i przedstawiciele Miami bass sprowadzali role dziewczyn do swoich obiektów seksualnych, często obrażając je przy tym. Positive K pokazał, iż relacje damsko-męskie nie muszą być jednak ukazywane w takim świetle. Wykonawca otrzymał też pewnego rodzaju wynagrodzenie za tę postawę, ponieważ „The Skills Dat Pay Da Bills” sprzedało się w ponad 500 tys. nakładzie.

Od wydania „I Got The Man” wiele zmieniło się w świecie muzycznym i tysiące artystów pozostawiło po sobie ślad w tej branży. Pomimo tego iż Darryl Gibson poprzestał na wydaniu jednego longplaya, to za sprawą swojego oryginalnego stylu i pracy wykonywanej jako człowiek cienia (przez lata wyłapywał on młode talenty i współpracował z mediami) wielu entuzjastów czasów przypadających na old school i początek lat 90.tych dobrze jego wspomina. Ego Trip, Unkut i inni specjaliści w tej dziedzinie wypowiadają się o nim w samych superlatywach. „I Got The Man” zdecydowanie należy się miejsce w „Hall of Fame”, ale należy pamiętać przy tym, iż warto poznać bliżej dokonania Positive’a K.